#9 Epizode būs pieejama novembrī.
#8 Dialogā ar bērnu
Sarunas ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa gan mums, pieaugušajiem, gan, arī bērniem. Un jebkurā labā sarunā ir divas, vienlīdz svarīgas daļas - runāšana un klausīšanās. Mēs mēģinājām šķetināt, kā šīs divas medaļas puses strādā komunikācijā ar bērniem.
Pikleres pieejā sarunām visnozīmīgākā vieta ir aprūpes laikā - ģērbjot, ēdinot, vannojot, midzinot, mainot autiņbiksītes un veicot citas ikdienas rutīnas. Mēs runājam ar bērnu kā runātu ar jebkuru cilvēku - par lietām, kas apkārt, ko šobrīd darām un arī ieklausoties, ko saka pats bērns. Jo saruna ir divvirzienu ceļš, un tā ir arī sajūta, ka es varu izteikties un mani sadzird.
Savukārt, kad bērns spēlējas, pieaugušais savā komunikācijā kļūst pasīvāks. Bērnam rotaļu laikā ir nepieciešama piesaistes personas klātbūtne, taču ne aktīva iesaistīšanās.
Šajā epizodē mēs arī īsi ieskicējām, kas ir svarīgākais, sarunājoties ar bērnu jau no dzimšanas: būt viņa līmenī, nodibināt acu kontaktu, izmantot vienkāršu, literāru valodu, veltīt nedalītu uzmanību...
#7 Intervija ar Moniku Alī
Šajā raidieraksta epizodē mēs tiekamies ar Moniku Alī (Monika Aly), Pikler docētāju, ģimeņu sistemātisko terapeiti, fizioterapeiti. Šajā intervijā Monika dalās ar to, kā viņa nonāca līdz Emmijas Pikleres pieejai un ko īpašu viņa tur saskata. Savu redzējumu par šo nozari viņa kopš 2008. gada ir atvedusi arī uz Latviju, vadot seminārus un tiekoties ar fizioterapeitiem šeit. Monika ir biedrības "Par cieņpilnu bērnību" goda biedrs, šobrīd vada jau trešo Pikler pamatkursu Latvijā un pirmo Prakses kursu. Tādēļ mums bija svarīgi iepazīstināt ar viņu vairāk.
Monika Alī ir arī vairāku grāmatu autore un līdzautore. Līdz šim latviešu valodā tulkota viņas grāmata "Mana bērna attīstības ceļš", kurā tiek stāstīts par bērnu attīstību, par bērniem ar attīstībs traucējumiem un priekšlaikus dzimušiem bērniem (grāmata iegādājama grāmatnīcās).
#6 Spēlēšanās II daļa - bērna laiks sev
Šajā epizodē turpinām runāt par to, cik ļoti nozīmīga bērnam ir spēlēšanās - nu jau 1-3 gadu vecumā.
Kamēr priekšnosacījumi un ieguvumi no foršām rotaļām paliek tie paši, pēc 1 gada vecuma mums, pieaugušajiem, jāpadomā par jaunām atbilstošām rotaļlietām, lai bērns var krāt, bērt, likt rindas, šķirot, celt torņus, meklēt kas kur iederas u.c. Turklāt, mazulis palicis vēl kustīgāks, un mums jāpievērš uzmanība tam, vai mājās viņam ir iespēja droši kāpelēt un rāpties?
Klausies epizodi līdz beigām un uzzini arī to, kas, iespējams, var būt sarežģītākais mums, pieaugušajiem šajā "todlera" vecumposmā un kā tikt ar to galā. 🤭
#5 Spēlēšanās I daļa
Kas ir spēlēšanās no bērna skatupunkta un kādēļ tā viņam ir tik svarīga. Kaut arī nozīmīgas, rotaļlietas ir “tikai danfjcnļa no uzvaras” - liela loma ir arī piemērotai videi, bērna pašsajūtai un pieaugušajam, kurš izprot bērna motivāciju un mērķus, kurš ir tuvu blakus, bet netraucē... Un, protams, - spēlēšanās ir atkarīga arī no bērna kustībām, tādēļ svarīgi zināt, ko kurā brīdī piemērot, lai mazulis rotaļas patiesi izbaudītu.
Klausies un uzzini, kā spēlējas bērns pirmajā gadā!
#4 Bērnu aprūpe - attiecību veidošana
Šoreiz runājām par Pikler koncepta otru lielāko “vali” - aprūpi. Darbības, ko tik labi zinām un darām dienu no dienas neskaitāmas reizes - mazuļa ģērbšana, autiņbiksīšu maiņa, barošana, nadziņu griešana un daudzas, daudzas citas - mēs, pieaugušie, mēdzam uztvert kā “tehniskās pauzes” kopābūšanā ar bērniņu, bet Emmijas Pikleres pieejā aprūpe ir galvenais brīdis, kad pavadām laiku kopā ar bērnu. Mēs aicinām uz šīm rutīnas darbībām paskatīties no cita skatupunkta, domājot par to, kā jūtās bērns šajos brīžos? Ko viņš sagaida un saņem no mums? Kā aprūpe varētu veidot un ietekmēt bērna pašvērtību?
#3 Kas ietekmē brīvu kustību attīstību?
Aktivitāšu centri, šūpuļkrēsliņi, autokrēsliņi, staigulīši, slingi un ergosomas un daudz kas cits piepildījis veikalu plauktus un aicina vecākus izvēlēties saviem bērniem labāko. Bet kas patiesi ir viņiem labākais brīvai kustību attīstībai? Kādi var būt ieguvumi un trūkumi no dažādu palīgierīču izmantošanas? Šajā epizodē diskutējam un pētām to, kas, kā un kāpēc var ietekmēt bērnu brīvu kustību attīstību.
#2 Brīvas kustības
Zīdaiņu kustību attīstība no dzimšanas līdz pirmajiem soļiem. Kā un kāpēc mazulis sāk kustēties? Cik liela nozīme ir konkrētām laika amplitūdām - vai tās mūs ierobežo redzējumā vai palīdz? Kā zināt, ka mazulis attīstās atbilstoši savam vecumam? Kustību attīstība nav tikai tabulas un diagrammas - ir svarīgi aiz tām ieraudzīt katru konkrēto bērnu un viņa individuālo attīstības tempu.
#1 Iepazīšanās
Epizode, kurē mēs iepazīstinām ar sevi - biedrības "Par cieņpilnu bērnību" valdi: Klaudiju Hēlu, Regīnu Ginteri, Alisi Višņevsku, Intu Stromidlo un Elīnu Pumpuri, kā arī pastāstam, kāds ir mūsu biedrības redzējums par bērnu brīvu kustību un rotaļāšanos attīstību. Tāpat epizodē mēs pētām, ar ko asociējas Emmijas Pikleres vārds un ko no šīs pieejas var pavisam viegli ieviest mājās.